Våra resor

Schweiz med Glaciärexpressen 8 D

Schweiz med Glaciärexpressen och Matterhorn

Alper, vattenfall, kossor, ost, små pittoreska städer, vackra sjöar. Schweiz har sannerligen mycket av det bästa att bjuda på. Vi övernattar i underbara Zermatt vid foten av Matterhorn som är ett av världens mest fotograferade berg. Resans höjdpunkt, en tågresa genom den schweiziska alpvärlden med fantastiska vyer som ni sent kommer att glömma!

 

Dag 1. Till Hannover

På morgonen åker vi söderut mot färjorna Helsingborg – Helsingör och Rödby-Puttgarden. Vi kommer fram till vårt hotell i trakterna av Hannover på kvällen. (890 km)

Dag 2. Hannover-Feldkirch

På vår resa söderut passeras Würzburg, Ulm och slutligen Bodensjön innan vi når fram till Central Löwen Feldkirch Hotel (www.central-hotel-loewen.at). På kvällen tar vi en promenad upp till borgen och njuter av en middag med Wienersnitzel och fin utsikt över staden. (695 km)

Dag 3. Glaciärexpressen och Zermatt

Världens mest kända tåg, Glaciärexpressen tar oss från Chur till Brig. Den nästan fyra timmar långa resan bjuder fantastiska vyer. Frampå sen eftermiddag anländer vi Zermatt, en välkänd skid- och vandringsort, med pittoreska små hus och elbilar som trafikerar gatorna. Härifrån är Matterhorn som vackrast. Vi övernattar på Hotel Holiday (280 km).

Dag 4. Zermatt – Interlaken

Vi spenderar en del av dagen på att utforska Zermatt på egen hand. Här finns möjligheter att strosa omkring, gå en vandringsled eller ta sig upp på glaciären med kabinbanan. På eftermiddagen åker vi vidare till Interlaken som ligger vackert belägen mellan de bägge sjöarna Thun och Brienz med alperna som kuliss. Vi ska bo på City Hotel Oberland. (ca 110 km)

Dag 5. Utflykt till Vierwaldstättersee och Luzern

Idag går turen till Vierwaldstättersee som är Schweiz populäraste alpsjö. Under vår tur väntar naturscenerier av högsta klass och vi stannar till i Altdorf där enligt legenden Wilhelm Tell sköt äpplet från sin sons huvud. Ett stopp görs naturligtvis också vid Drottningen Astrids minneskapell innan vi anländer Luzern, vars symbol är Kapellbrücke, där vi tar en promenad.

Dag 6. Interlaken – Karlsruhe

Färden går vidare till Emmental och här blir det en rundvandring samt ostprovning av den ost som vi rätt och slätt kallar schweizerost i Sverige. På vår väg upp i Tyskland passar vi på att prova vin vid Badische Weinstrasse innan vi ankommer vårt hotell ACHAT Plaza i Karlsruhe. (ca 400 km)

Dag 7. Karlsruhe – Hannover

Vi förgyller vår färd norrut med ett stopp i Hannoversch-Münden, som är en av Tysklands bäst bevarade korsvirkesstäder. Här flyter källflödena Werra och Fulda samman och bildar Weser. Den sista natten tillbringar vi på ett hotell i trakterna av Hannover. (490 km)

Dag 8. Till hemorten

Frukost. Norr upp genom Tyskland till färjorna Puttgarden-Rödby och Helsingör-Helsingborg är vi åter i Sverige. Beräknad hemkomst till Linköping ca kl 21.30 (ca 850 km)

 

 

Ingår: Bussresa i helturistbuss, del i dubbelrum, 7 frukostar, 7middagar, tåg Glaciärexpressen, rundvisning och ostprovning, alla utflykter och reseledare. Inför övernattningen i Zermatt bör man endast ta med ett handbagage då vi åker tåg den sista biten.

VIKTIGT
Allmänna och Särskilda resevillkor gäller, se vår katalog eller vår hemsida www.vikingbuss.com / www.ringarums.se
Vi reserverar oss för ev. valuta- och skatteförändringar och förbehåller oss därmed rätten att justera priset pga nämnda förändringar som ligger utanför vår kontroll och uppkommit efter det datum då resan producerades.

Saknar ni avbeställningsskydd kan ni beställa det hos oss. Detta ska beställas vid bokning eller senast 10 dgr efter bokning.

 VÅRA HOTELL

Holiday Inn *** Mysigt hotell mitt i Zermatt. Rummen är rymliga och har balkong, hårtork samt Wifi. www.hotelholiday.ch City Hotel Oberland*** Charmigt hotell i hjärtat av Interlaken. I rummen finns hårtork och tillgång till Wifi. www.city-oberland.ch

 

Vi använder ett förnyelsebart drivmedel HVO som tillverkas av bland annat restprodukter från skogen. I Sverige använder vi PREEM som bränsleleverantör, gå gärna in på deras hemsida och läs mer om produkten.  Utsläppen av CO2 är låga 13kg/pp på den här resan, betydligt lägre än tåget! Alla bussar vi använder oss av har högsta miljöklass Euro6. (på grund av begränsad tillgång av HVO kan vi vid enstaka tillfällen tvingas att tanka diesel men vi har fortfarande väldigt låga CO2 utsläpp)  Två av fyra färjor som trafikerar Helsingborg-Helsingör är batteridrivna och de färjor som trafikerar Gedser-Rostock och Rödby-Puttgarden tillhör världens renaste.

 

Beräkningsätt:

 

Vi har räknat på en genomsnittlig förbrukning av 2,5l/ mil HVO.  Då vi åker olika färjor så har vi tagit ett snitt på de färjor vi använder.

 

Källor:

 

Miljöfordon.se https://www.miljofordon.se/ekonomi/drivmedelskalkyl/

Forsea    https://www.forsea.se/om-forsea/hallbarhet/

Scandlines https://www.scandlines.dk/om-scandlines/greenagenda
Preem https://www.preem.se/foretag/produkt-och-tjanster/Produktkatalog/produkter/kategori/hvo-diesel-100/

Avresor